Malý drsňák-test Brixton Felsberg 125

24. októbra 2022

Veľa z toho čo sa dnes ukrýva za názvom „Scrambler“ síce vyzerá ako klasicky ladená offroadová motorka, no v skutočnosti sa do terénu príliš nehodí a popravde človeka to tam ani príliš neťahá. Potom sa ale objaví motorka ako Brixton Felsberg 125, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako armádna motorka zo 70-tych rokov, robustná, jednoduchá a schopná zdolávať náročný lesný terén a brodiť sa hlbokým blatom. Skutočný drsňák, ktorý sa rád popasuje so všetkým, čo pred neho postavíte.

Anglická stopa?

Značka Brixton je relatívne novým pojmom v motocyklovom svete. Naviac nejde o znovu oživenú značku z minulosti, ale o niečo nové. Podnetom je práve zvýšený záujem o maloobjemové klasické motorky, ktorý je viditeľný najmä v krajinách západnej Európy. Krajina pôvodu môže byť pre niekoho prekvapením nakoľko názov je typicky anglický, no za motorkami Brixton stojí rakúska spoločnosť KSR Group. Musíme vyzdvihnúť dobrú prácu, ktorú na tomto modeli evidentne odviedli.

Klasika so všetkým čo k tomu patrí

Brixton je ťahák na oči bez ohľadu nato, že je to „len“ 125-ka namierená na dospievajúcu mládež. Zároveň vás nepritiahne výstavkou najmodernejšej techniky, práve naopak klasický dizajn a robustné prevedenie sú tými najväčšími prednosťami tejto motorky. Dizajn doslova pripomína enduro určené pre armádu niekedy spred 40-tich rokov. Jednoduchý podvozok, jednoduchý motor a mix matnej čiernej a zelenej farby je v tomto ohľade neprekonateľná kombinácia. Hrubé a rovné sedlo pripomína skôr lavicu aj keď celkom komfortnú. Nesmú chýbať okrúhle svetlomety, vpredu s elegantnou ochrannou mriežkou a vzadu minimalistické LED svetlo kombinované s ešte menšími smerovkami. Prístrojovku tvorí jeden malý kombinovaný ukazovateľ, kde klasický otáčkomer dopĺňa malý digitálny ukazovateľ rýchlosti. Klasikou je dlhá a oválna koncovka výfuku, ktorá je samozrejme celá v čiernom.

 

Rokmi overený koncept 

Vzduchom chladený motor sa nemusí pretvarovať alebo nejakým spôsobom si umelo zvyšovať vek aby do celkového dizajnu zapadol. Je pravda, že nepatrí medzi najvýkonnejšie v triede, no nemá najmenší problém dostať vás do pohybu. Na druhej strane to však nie je žiaden veterán, stačí pootočiť kľúčom a ihneď počujete ako si elektronické vstrekovanie natiahne palivo pred štartom. Oceľový kolískový rám je podobne ako motor osvedčený. Pruženie má na starosti dvojica postranne uložených tlmičov vzadu a klasická teleskopická vidlica vpredu. Na prednej vidlici sú dokonca aj gumové manžety, ktoré chránia vidlicu pred znečistením. Nejaké veľké možnosti nastavovania tu nehľadajte ale to v tejto triede ani nie je úplne bežné. Dotyk moderny predstavuje brzdný systém, ktorý tvorí jeden kotúč vpredu a jeden vzadu. Robustný brzdný systém si so 125-kou hravo poradí.

V sedle drsňáka

Klasický dizajn je „in“ a je atraktívny pre všetky vekové kategórie, teda aspoň v prípade Brixtona to platilo do bodky. Príjemným zistením bol záujem najmä mladšej generácie o tento model. Brixton nie je vyložene predstaviteľom neo retro motoriek s modernou technikou ukrytou za klasickým dizajnom, ale má v sebe viac klasických prvkov. Posadenie do sedla je príjemné a okrem širokého sedla pod sebou, vám do rúk padnú široké riadidlá. Pocitovo tak sedíte na endure niekedy zo 70-tych rokov. Má to však aj ďalšie výhody a jednou z nich je ľahké ovládanie, ktoré široké riadidlá prinášajú. Manévrovanie hustou mestskou premávkou je tak hračkou. Motor poteší príjemnou zvukovou kulisou a plynulým záberom od najnižších otáčok. Je pravda, že na trhu nájdete aj výkonnejšie 125-ky, no v sedle Brixtona to až tak nevadilo, cestovná rýchlosť niekde okolo 80-85 km/h je tak akurát. Má síce ešte rezervu a dostane sa až na tachometrových 95 km/h, no chvíľu to už trvá. Na ceste sa pritom 125-ka správa veľmi dobre, tuhší podvozok si hravo poradí aj s menej kvalitnou cestou a ovládanie je ľahké aj pri vyšších rýchlostiach. Výkonné brzdy príjemne prekvapili sériové pneumatiky s ľahkým offroadovým vzorom, ktoré sa na asfalte cítili úplne v pohode. To isté platí aj v teréne a Brixton môžete bez obáv popreháňať aj po zablatenej poľnej ceste, pneumatiky vás podržia. Aj tu príde vhod tuhší podvozok, ktorému nevadí drsnejšie zaobchádzanie. Nie je to samozrejme o skákaní skokov na lokálnej MX trati. Tu rýchlo narazíte nielen na limity podvozku ale aj motora. Stále je to však o dobrej zábave a začínajúci jazdec si jej v sedle užije dostatok. Brixton tak ponúka trochu iný pohľad na populárnu kategóriu scramblerov, no tento malý drsňák vás určite nesklame.