Test: Sym Jet X 125i ABS

30. novembra 2023

INŠPIRÁCIA ÁNO, ALE VLASTNÁ CESTA

SYM ide na to celkom bystro. Jet X spredu trochu pripomína Yamahu, zboku Hondu, ale keď si naň sadneš je svoj. Nie je to žiadna napodobenina a už vôbec nie lacná kópia. Má vlastný šarm a svoju osobitosť. Ale, spočiatku som fakt nevedel ako k nemu pristupovať, čo od neho čakať. Škála toho čo o ňom hovoria ľudia, resp. čo si o ňom prečítaš kade tade je široká. Nerád sa nechávam týmito kecami ovplyvňovať, nech robíš čo robíš, v hlave sa to niekam do podvedomia uloží a nemať potom predsudky aj očakávania je ťažké.

Je vybavený Full-LED osvetlením ako aj ABS-kom. Ponúkne bezkľúčové štartovanie, ktoré funguje v zaujímavom režime. Musíte motorku odomknúť a následne hneď naštartovať, lebo inak sa zablokuje. Vydáva však zvukový signál a teda presne viete, v akom režime sa nachádzate. Prístrojovka je futuristická a dokonale zobrazuje informácie o jazde. Displej je vynikajúco viditeľný tak v tme ako aj na slnku. Eliminovať slnečné žiarenie pomáha strieška nad displejom.

Sadám, štartujem, rozbieham sa a hlavou mi beží kopec dojmov. Je to celkom priestranné, mám si kde dať nohy, rozbeh je fajn svižný, ovládateľnosť parádna. Skúsim brzdy, trochu ostré, ale fajn.

SYM JET X – ŠPORTOVEC S VIZÁŽOU DRAVCA

SYM Jet X je športový skúter. Má športový dizajn, je nižší, ťažisko je viac v strede a tiež posadené viac dolu ako obvykle. Obľúbenosť tohto dizajnu je veľká. A nečudujem sa, jazdí to príjemne ako skúter, zatiaľ čo tvary a línie klamú telom tak, aby pripomínali motorku.  Či je to pekné je vec subjektívneho vkusu. Ostré hrany okamžite prezradia, že vietor fúka z východu, a prísny pohľad dvoch svetlometov z prednej masky odhalí, že moderný dizajn majú chlapci z Taiwanu zmáknutý.

K výslednému high-tech efektu prispievajú aj LEDky. Tie sú všade. Predné svetlo, obrysové svetlo, smerovky, zadné svetlo, všetko už je ledkové. Vyzerá to dobre a bežnému skútristovi, ktorý zažije na skútri najväčšiu tmu keď ho vytláča zo zhasnutej garáže, to bohato stačí. V kombinácii s „drsnejšou“ vizážou vytvárajú svetlá dojem veľkej motorky, čo je fajn, lebo vďaka tomu nemusí žiaden motorkár plakať na gauči u terapeuta od hanby.

MALÝ, VEĽKÝ SKÚTER S VÝBORNÝM VYVÁŽENÍM

Vždy rád vidím, že dizajnér pri návrhu karosérie a celkovo posedu, myslel aj na pohodlie jazdca. Lebo je super, keď skúter vyzerá ako niečo čo bežne doobeda zvláda cestu na Mars aj naspäť, ale keď na tom potom dostávaš kŕče po 20 kilometroch jazdy, radosť z toho, že vyzeráš cool sa akosi vytráca… SYM Jet X má šikovne tvarovanú kapotu, ktorá jazdca veľmi dobre skryje. Na nohy nefúka vôbec. Odporúčam sa však pohrať so štítom a najlepšie dokúpiť plexi. Je to športovec, tak nejaké nižšie. Vyšším jazdcom totiž originál štít zvádza veľa vzduchu rovno pod prilbu. Najmä pri rýchlostiach nad tých 70 km/h.

Stredový tunel medzi nohami je pre mnohých tŕňom v oku. Jet X má nádrž pod sedadlom a tunel sa tak môže javiť ako zbytočný. Ale nie je. Je v ňom batéria a skrinka s elektronikou. Všetko má svoju logiku. Navyše, výrazne prospieva vyváženiu skútra.

Celková stavba skútra je robustná, na to, že to nie je maxi skúter vyzerá na pohľad väčší ako skutočne je, najmä zozadu. Pri rozbehu sa ale pocit rozmernosti ihneď stratí, čo je dobre. Sedadlo je pohodlné, skôr tvrdšie ako mäkké, ale na mestské presúvanie s rezervou stačí. Aj pre spolujazdca ešte ostáva pomerne dosť miesta, navyše jeho komfort zvyšujú aj široké stupačky. Jazdili sme aj vo dvojici a spolujazdkyňa sa na nič nesťažovala, čo pri týchto menších skútroch nie je úplne samozrejmé.

Nechýba mu USB zástrčka pre dobíjanie smartfónu. Jeho maximálka je 100 km/h no dostať sa na ňu trochu potrvá. Je dokonalým partnerom jazdca v mestskej premávke, ktorý dochádza denne do práce či sa len tak vozí okolo komína. Spotreba sa drží pod tromi litrami, vďaka čomu kamaráti s pumpárom nebudete a vďaka objemu nádrže 7,5 litra viete na jedno natankovanie pohodlne prejsť cez 200 km. Na diaľnicu by sme s ním neodporúčali liezť, keďže tak rýchlosť 100 km/h, ako aj 90 km/h dosahuje dosť pomaly. Je stvorený pre mestské rýchlosti. A vďaka cenovke 3 199 eur sa naozaj oplatí. Je k nemu dokonca aj automatická predĺžená záruka na 3 roky. Netreba sa báť ani krajiny jeho pôvodu. Treba to brať ako prednosť, že je poriadne otestovaný na státisícoch spokojných skútristov na nekvalitných ázijských cestách.